İndirim!

Başka Bir Sanat Mümkün mü?

Bugün kapitalist üretim ilişkileri içerisindeki sanat ve sanatçı bu ilişkilerden muaf mıdır? Üretilen her sanat eseri meta mıdır? Sanatın özerkliği neoliberalizm koşullarında mümkün müdür? Avangard sanat postmodernizm koşullarında varlığını sürdürebilir mi? Herkesin sanatçı olduğunun öne sürüldüğü bir dönemde sanat demokratikleşmiş midir?

34.00  25.50 

Kategoriler: Etiketler: , ,
Share this product!

Kitap Detayları

Yayına Hazırlayan

Serhat Yüksekbağ

Eser Alt Adı

Sanat, Siyaset, Estetik İlişkisine Eleştirel Yaklaşımlar

Ebatlar

13.5 x 21 cm

Yayınlanma Yılı

2019

Sayfa Sayısı

256

ISBN

9786056887710

Yazar Hakkında

Alaeddin Şenel

Alaeddin Şenel

1941’de ev kadını Atiye Şenel ile zanaatçı ve işçi Salih Şenel’in oğlu olarak dünyaya getirildi. İlk ve orta öğreimini Kütahya’da, bir yandan dayılarının aşevinde çalışarak tamamladı. 1959-1963 arasında A.Ü. SBF’de burslu okudu. Nermin Abadan’ın yönlendirmesiyle 1964’te asistan oldu. 1970’de doktorasını 1980’de de doçentlik çalışmasını sundu. 1982’de 12 Eylül sonrasında, YÖK’e ve 1402’ye dayanarak meslektaşlarının işine son verilmesine tepkiyle işinden ayrılıp on yıla yakın süre yaşamını çevirileriyle kazandı. SBF’ye döndükten sonra bir on yıl daha çalışıp
2001’de emekli oldu. A. Şenel Siyasal Düşünceler Tarihi, Çağdaş Siyasal Akımlar, İdeoloji Kuramları gibi dersler okutup ders kitapları yazdı. Dünya Tarihi (McNeill), Devlet (F. Oppenheimer), Erken Devlet (Der. H. J. M. Claessen ve P. Skalnik), Tarihte Neler Oldu? (G. Childe) gibi önemli tarih kitaplarını çevirdi. Çoğu Bilim ve Gelecek olmak üzere dergilere yazılar yazdı. Bunlar dışında Teleandregenos Ütopyasında Evlilik Hayatı (1968) ve Ozmos Kronos (1983) başlıklı iki ütopya denemesi bulunmaktadır. Yazıp çevirme etkinliklerini bugün (2018) de sürdürmektedir.

Ali Artun

Ali Artun

1972’de Ortadoğu Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü’nden mezun oldu. Mimarlar Odası’nda bilim ve teknoloji konuları ile mimar ve mühendislerin toplumsal konumlarına üzerine araştırmalar yürüttü, çeşitli makalelerin yanı sıra Fordizmin ve Mühendisin Dönüşümü adlı kitabı yazdı. 1980’den sonra Ankara Çağdaş Sahne Kültür Merkezi’ni yönetti ve burada 500 Yıllık Bilmece programı çerçevesinde sanat tarihi, edebiyat ve müzikle ilgili etkinlikler düzenledi. 1984’te Galeri Nev’in kuruluşuna katıldı. Bu tarihten başlayarak galerinin Ankara’daki sergilerini düzenledi ve aralarında Resme Bakan Yazılar, Arslan-Defterler ve Tiraje-Zamanların Hafızası’nın da bulunduğu yüzü aşkın Galeri Nev yayınının editörlüğünü yaptı. Galeri sergilerinden başka Ankara’da Cobra ve 1950-2000, Kopenhag’da Ben Bir Başkası, İstanbul’da Mübin Orhon-Sainsbury Koleksiyonu sergilerini hazırladı. Sanart’ın kuruluşunda ve yönetiminde görev aldı. Marmara ve Yıldız Üniversiteleri Güzel Sanatlar Fakülteleri ile İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilmiler Enstitüsü’nde sanat tarihi dersleri verdi. Halen, kültürel eleştiri alanında eserlerin derlendiği “Sanathayat” dizisini yönetiyor. Ayrıca, kurucusu olduğu e-skop internet dergisinin editörlüğünü sürdürüyor. Son yayımlanan kitapları: Modernliğin Sınırında Sanat-Eleştiri, Özerklik, Siyaset (2006), Müze ve Modernlik (2006) Çağdaş Sanatın Örgütlenmesi (2011), Sanatın İktidarı: 1917 Devrimi, Avangard Sanat ve Müzecilik (2015), Mümkün Olmayan Müze: Müzeler Ne Gösteriyor? (2017).

Aylin Kuryel

Aylin Kuryel

Aylin Kuryel doktorasını Amsterdam Üniversitesi Kültürel Analiz (ASCA) programında, milliyetçilik(ler) ve imaj politikaları üzerine yaptı. Aynı bölümde öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Cultural Activism: Practices, Dilemmas and Possibilities (Rodopi Press, 2011), Küresel Ayaklanmalar Çağında Direniş ve Estetik (İletişim Yayınları, 2015) ve Türkiye’de Yahudi Olmak: Bir Deneyim Sözlüğü (İletişim Yayınları, 2018) kitaplarının derleyenlerindendir. Aynı zamanda, belgesel ve kısa
film çalışmaları bulunmaktadır.

Begüm Özden Fırat

Begüm Özden Fırat

Begüm Özden Fırat, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyoloji Bölümü öğretim üyesidir. Kent ve kültür sosyolojisi, görsel kültür çalışmaları ve toplumsal hareketler alanlarında çalışmaktadır. Commitment and Complicity in Cultural Theory and Practice (Palgrave/Macmillan, 2009), Cultural Activism: Practices, Dilemmas, Possibilities (Rodopi, 2011) ve Küresel Ayaklanmalar Çağında Direniş ve Estetik (İletişim, 2015) kitaplarının editörlerindendir. Encounters with the Ottoman Miniature Contemporary Readings of an Imperial Art adlı kitabı 2015’te I.B. Tauris tarafından yayınlanmıştır.

Ceren Özpınar

Ceren Özpınar

Ceren Özpınar, Brighton Üniversitesi’nde yardımcı doçent olarak görev yapmaktadır. Sanat Tarihi Doktorası’nı 2015 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi’nde tamamlamıştır. Türkiye’de Sanat Tarihi Yazımı (1970-2010): Sanat Tarihi Anlatıları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme (Tarih Vakfı, 2016) kitabının yazarıdır. Sanat tarihi yazımı, feminist sanat tarihi ve çağdaş sanat üzerine yazdığı son makaleleri Art Journal, Art in Translation ve Art & the Public Sphere dergilerinde yayınlanmıştır.

Doğan Göçmen

Doğan Göçmen

Dokuz Eylül Üniversitesi Felsefe Bölümü Öğretim Üyesi (Profesör). İlgi ve araştırma alanları: Toplum ve Siyaset Felsefesi, Ekonomi Felsefesi, Hobbes, Smith, Kant, Hegel, Marx, Husserl. Modern Felsefe: Tarihsel Anlamı, Güncel Mirası; Adam Smith, Hegel ve Marx ve The Adam Smith Problem: Reconciling Human Nature and Society in the “Theory of Moral Sentiments” and “Wealth of Nations” kitaplarının ve alanında birçok makalenin yazarıdır.

Emre Zeytinoğlu

Emre Zeytinoğlu

1980 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Seramik Bölümü’nden mezun oldu. 1986 yılından itibaren sergi açıyor. 1988’den bu yana da farklı dergilerde ve çok yazarlı kitaplarda sanat konusunda makaleler yayımlıyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde “Sanat, Kuram ve Eleştiri”, “Sanat ve Tasarım Kültürü” ve “İdeolojik Metinler ve Sanat”, Marmara Üniversitesi’nde de “Sanat Kuramları Üzerine” adlı dersleri veriyor. Çeşitli televizyon kanalları için belgeseller yapıyor. Kitaplarından
bazıları şunlardır: Sanat, Bazı Şeyler ve Eleştiri (Corpus Yay. 2017), İktidarsızlığın İktidarı ve Sanat (Ayrıntı Yay. 2014), Bir Boşluğa İşaret Bırakmak / Mesafe ve Temas (Baksı Vakfı Yay. 2013), Sanat Üzerine Yersiz Yorumlar (Bağlam Yay. 2008), Uyku Tulumunda Spor (Telos Yay. 2004), Sanatın Suç Ortaklıkları (Bağlam Yay. 2003 / Belge Yay. 2016), Kavramın Sınırlarında (Ali Akay ile, Bağlam Yay. 1998) ve Pisuarın
Bir Dekonstrüksiyonu (Ali Akay ile, Galeri Urart Yay. 1994 / Minör Yay. 2013).

Ezgi Bakçay

Ezgi Bakçay

Ezgi Bakçay, Galatasaray Üniversitesi İletişim Fakültesi Sinema Televizyon Bölümü, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Heykel Bölümü Yüksek Lisans Programı mezunudur. Le Centre européen de sociologie et de science politique de la Sorbonne, l’Université Paris-Panthéon-Sorbonne ve EHESS’te estetik ve siyaset bilimi alanında araştırmalar gerçekleştirmiştir. Mimar Sinan Güzel Sanatla Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde doktora yeterliliğini vermiştir. 2006’dan bu yana
Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde; “Sanat Kuramları”, “Sanat Yapıtını Çözümleme Yöntemleri” ve “Görsel Kültür” derslerini, Mimar Sinan Güzel Sanatla Üniversitesi’nde “Sanat Yönetimi” dersini vermektedir. Çeşitli kurumlarda ve özel üniversitelerde sanat teorisi alanında eğitim vermektedir. Ulusal ve uluslararası sanat etkinliklerinde küratörlük ve sanat danışmanlığı görevleri üstlenmiştir. Sanat eleştirmeni olarak çeşitli yayınlarda makaleleri yer almıştır. Karşı Sanat’ta küratörlük yapmakta olan Ezgi Bakçay’ın yazıları ve çalışmaları, çağdaş
sanat, estetik, siyaset kuramı, görsel kültür konularına odaklanmaktadır.

Feyyaz Yaman

Feyyaz Yaman

1955 yılında Adapazarı’nda doğdu. 1980 yılında Mimar Sinan Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Yüksek Lisans öğrenimini tamamladı. 1978 yılında İstanbul’da Atelye Alaturka’yı 2000 yılında ise Karşı Sanat Çalışmaları’nı kurdu. 2004 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Mezunlar Derneği “Güzel” Kurucu Yönetim Kurulu Üyeliği’ne seçildi. 2002-2005 yılları arasında Uluslararası Plastik Sanatlar Derneği
Yönetim Kurulu Üyeliği yaptı. Tarih Vakfı Mütevelli Heyeti, İnsan Yerleşimleri Derneği Yönetim Kurulu ve TÜYAP Sanat Fuarı Danışma Kurulu üyeliklerini hâlihazırda sürdürmektedir. Sanat, sanat kuramı, felsefe ve tarih konularında çalışmalarına devam etmektedir.

Fırat Arapoğlu

Fırat Arapoğlu

Sanat Tarihçisi/eleştirmen ve küratör Fırat Arapoğlu, “Beden&Mekân”, “Kimlikler Lütfen!”, “Halk için Halka Rağmen!”, “Boğucu Kültür (Jean Dubuffet’ye Göndermeyle)”, Öteki Bedenler” “Re-De/Jenerasyon”, “Berlin und Istanbul: Tell Me”, “Demokrasi ve Çatışma”, “Müze İçinde Bir Müze”, “Gidebileceğimiz Bir Yer Biliyorum”, “Homo Homini Lupus ya da Yarın Unutmak”, “Mesafe ve Temas”, “Kesişen Eksenler” ve “Marx 2.0” başlıklı sergilerin küratörlüğünü ve eşküratörlüğünü ve 3. Uluslararası Çanakkale Bienali’nin ve 3. ve 4. Uluslararası Mardin Bienali’nin eş-küratörlüğünü üstlendi. Gençsanat, ICE, Artam, Eleştirel Kültür, İstanbul Art News, Rh+, Art Unlimited, Flash Art gibi ulusal ve uluslararası sanat dergilerinde, Birgün, Cumhuriyet ve Sol gazetesinde ve sergi kataloglarında makaleleri yayınlandı. Ulusal ve uluslararası sempozyumlara bildiriler yazan Arapoğlu Altınbaş Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyal Bilimler Bölümü’nde Dr. Öğr. Üyesi olarak çalışmaktadır. AICA-Türkiye (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği) dönem başkanlığını yürütmektedir.

Fuat Ercan

Fuat Ercan

Yayınlanmış kitapları şunlardır: Kırsal Yapıda Toplumsal Değişme, Modernizm Kapitalizm ve Azgelişmişlik, Para ve Kapitalizm, Eğitim ve Kapitalizm.

Julian Stallabrass

Julian Stallabrass

Courtauld Sanat Enstitüsü’nde ders vermektedir. Yayımlanmış kitapları: Internet Art: The Online Clash Between Culture and Commerce, (Londra: Tate, 2003); Paris Pictured (Londra: Kraliyet Sanat Akademisi, 2002); High Art Lite: British Art in the 1990s, (Londra: Verso, 1999); Gargantua: Manufactured Mass Culture (Londra: Verso, 1996). Stallabrass ayrıca Tate, Art Monthly, The New Statesman ve Evening
Standard gibi yayınlarda yazmaktadır.

M. Kemal Coşkun

M. Kemal Coşkun

1970 İzmir doğumludur. "Demokrasi Teorileri ve Toplumsal Hareketler" ve "Sınıf, Kültür ve Bilinç" başlıklı kitapların yazarıdır. 2001 yılından 2017’ye kadar Ankara Üniversitesi DTCF Sosyoloji Bölümünde öğretim üyesi olarak çalıştı. 7 Şubat 2017 tarihli KHK ile barış bildirisi imzacısı olduğu gerekçesi ile hukuka aykırı biçimde Ankara Üniversitesinden diğer arkadaşlarıyla birlikte işine son verildi. Halen serbest çalışmaktadır.

Sungur Savran

Sungur Savran

Lisans eğitimini siyaset bilimi, doktorasını iktisat dallarında yaptı. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nde yardımcı doçent iken askeri yönetimin ve YÖK’ün baskılarını protesto ederek görevinden ayrıldı. ABD üniversitelerinde misafir öğretim üyesi olarak çalıştı. Okan ve Bilgi Üniversitelerinde ders vererek yeniden üniversiteye döndü. Birçok sendikanın ve meslek örgütünün eğitim programlarında, Bilar İstanbul’da ve Özgür Üniversite’de görev yaptı. Özgür Gündem geleneğindeki gazetelerde 12 yıl boyunca (1993-2004) köşe yazarlığı yaptı. Türkiye’de Sınıf Mücadeleleri, Avrasya Savaşları, Kod Adı Küreselleşme ve Üçüncü Büyük Depresyon başlıklı kitapları yayınlanmıştır. Çok sayıda makalesi ve yazısı çeşitli derleme, dergi ve gazetelerde yayınlanmıştır. Halen yayınlanmakta olan Gerçek gazetesinin, Devrimci Marksizm adlı teori dergisinin ve bu derginin İngilizce yıllığı olan Revolutionary Marxism dergisinin yayın kurulu üyesidir. Devrimci İşçi Partisi’nin kurucu üyesidir.

“…[S]anatın topyekûn piyasaya teslim olduğunu, hiçleştiğini, tüm gücünü yitirdiğini iddia etmiyoruz. Aksine, ‘Başka bir dünya mümkün mü?’ sorusundan yola çıkarak, ‘Başka bir sanat mümkün mü?’ sorusunu sormanın bir zorunluluk hâlini almış olduğu bilinciyle hareket ediyoruz. Çünkü her şeyin sanat, herkesin sanatçı kabul edildiği günümüzde sanat alanının giderek silikleştiğini görüyoruz. Mevcut dünya ve kapitalist üretim biçimi bir bunalım içerisindedir. Bu bunalım hayatın her alanında kendini hissettirirken, sanatın tüm dallarında ciddi bir dizi krizin belirginleşmesi, bu krizlerden çıkış yollarının aranmasına yol açıyor. Nitekim elinizdeki kitabın merkeze koyduğu günümüzün sanat tartışmaları da buna işaret etmektedir. Biz de sanattan hayata, ‘başka bir dünya ihtimali’ içerisinde tüm bu alanların tekrar tartışılmaya açılması gerektiğini düşünüyor, sanatın hâlâ bir gücünün olup olmadığının tartışılması gerektiğini düşünüyoruz. Bunun için kendi üretim alanımızda tartıştığımız bazı soruları yaygınlaştırmak, tekrar gündeme getirmek istedik.

Bugün kapitalist üretim ilişkileri içerisindeki sanat ve sanatçı bu ilişkilerden muaf mıdır? Üretilen her sanat eseri meta mıdır? Sanatın özerkliği neoliberalizm koşullarında mümkün müdür? Avangard sanat postmodernizm koşullarında varlığını sürdürebilir mi? Herkesin sanatçı olduğunun öne sürüldüğü bir dönemde sanat demokratikleşmiş midir? Yoksa avangard sanatın, hayatın sanat, sanatın hayat olduğu, herkesin sanatçı olabileceği toplum hayali, bugün piyasanın çağdaş sanat stratejisine mi dönüşmüştür? Sanatın bu kadar demokratikleştiği, herkesleştiği söylenen bir dönemde neden hâlâ sanat kavramına ihtiyaç duyuyoruz? Sanatın ve yaratıcılığın kökleri nelerdir? Sadece yetenekli insanlar mı sanatçı olabilir? Bu gibi soruların önemini daima hatırlamanın ve hatırlatmanın bir zorunluluk olduğuna dair inancımız, bu çalışmayı doğurmuştur…”