İndirim!

Sosyalist Çin’i Hatırlamak, 1949-1976

Jinggangshan ziyareti sırasında, bazı nadir anlarda Mao, çevresindekilere, kolektifleştirmenin Çin sosyalizmi için niçin hayati öneme sahip olduğunu düşündüğünü açıkladı. Bu, Mao ile Liu Shaoqi’nin ayrıldığı noktalardan bir tanesiydi. Altını çizmek gerekir ki Mao sonrası önderlik, sosyalizmden kapitalizme geçişi öngören sözde reformlarına, Çin kırsalındaki kolektiflere dayalı sistemi dağıtarak başlayacaktı…

26.00  19.50 

Kategoriler: Etiketler: ,
Share this product!

Kitap Detayları

Orijinal Adı

Remembering Socialist China, 1949-1976

Türkçesi

Onurcan Ülker

Ebatlar

13 x 19.5 cm

Yayınlanma Yılı

2018

Sayfa Sayısı

160

ISBN

9786058378384

Yazar Hakkında

Dongping Han

Dongping Han

1955 yılında Çin’in Shangdong Eyaleti, Jimo İlçesi’nde doğdu. Kolektif bir çiftlikte büyüdü ve dokuz yaşından itibaren hafta sonları ve tatillerde köylülerle birlikte çalışmaya başladı. Liseyi bitirdikten sonra tam zamanlı çalışma için köyüne döndü. Bir süre tarlalarda çalıştıktan sonra köyün sanayi işletmesindeki torna tezgâhında istihdam edildi. Ayrıca dört yıl boyunca köyün kolektif fabrikasında yöneticilik yaptı. 1978 baharında üniversiteye gitmek için ayrıldığı zaman köyde 173 işçi vardı ve üretilen çıktının yıllık değeri bir milyon yuánın üzerindeydi.
Lisans derecesini Qufu Eğitim Fakültesi’nden aldıktan sonra Hebei Üniversitesi’nde yüksek lisans yaptı. Çin’in Zhengzhou Üniversitesi’nde üç yıl ders verdi. Eğitim için önce Singapur Ulusal Üniversitesi’ne, ardından da ABD’ye gitti. Vermont Üniversitesi’nde tarih alanında yüksek lisans, Brandeis Üniversitesi’nde siyaset alanında doktora yaptı. Birkaç yıl Western Illionis Üniversitesi’nde ders verdikten sonra Warren Wilson Üniversitesi’nde çalışmaya başlamıştır ve 15 yıldır da burada ders vermektedir. Ayrıca Çin’in Hebei Üniversitesi’nde konuk profesör olarak görev yapmaktadır. Bilinmeyen Kültür Devrimi [The Unknown Cultural Revolution] kitabının ve sayısız makalenin yazarıdır. Ayrıca China Daily için de makaleler kaleme almaktadır. Çeşitli önemli uluslararası meselelere ilişkin onlarca makalesi yayımlanmıştır.

Hao Qi

Hao Qi

Lisans ve yüksek lisans derecelerini iktisat alanında, sırasıyla 2008 ve 2010 yıllarında, Çin’in Renmin Üniversitesi’nde tamamladı. Doktora derecesini 2015 yılında Massachusetts Amherst Üniversitesi’nden aldı. Eylül 2014’ten beri Renmin Üniversitesi İktisat Bölümü’nde çalışmaktadır. Hao Qi, Filipinler’de sendikalar ve emek örgütleri ile Çin’de işten çıkarılmış işçilerin çalışma deneyimleri ve yaşam koşulları üzerine saha çalışmaları yaptı. Araştırma alanları arasında Marksçı siyasal iktisat, post-Keynesçi iktisat, uygulamalı ekonometri, faktör geliri dağılımı, uluslararası ticaret ve Çin ekonomisi bulunmaktadır. Çin’de emek bölüşümü, 2008 sonrası küresel ekonomik kriz, Marksist kriz kuramı, mukayeseli üstünlük kuramı ve eşitsiz mübadele kuramları gibi konularda Çince ve İngilizce makaleler kaleme aldı.

Mobo Gao

Mobo Gao

Çin’in ufak bir köyünde doğdu ve büyüdü, Xiamen Üniversitesi’nde İngilizce eğitimi görmeye başlayana dek de köyünden ayrılmadı. Lisans eğitiminin ardından İngiltere’ye gitti; yüksek lisans ve doktorasını Essex Üniversitesi’nde tamamladı.
Profesör Gao Çin’de, İngiltere’de ve Avustralya’da çeşitli üniversitelerde çalışmanın yanı sıra; Oxford, Harvard ve bazı diğer üniversitelerde konuk araştırmacı olarak görev yapmaya devam etmektedir. Halihazırda Adelaide Üniversitesi’nde Konfüçyüs Enstitüsü başkanlığını yürütmektedir.
Profesör Gao’nun araştırma alanları arasında Çin kırsalı çalışmaları, günümüz Çin siyaseti ve kültürü, Çin’den Avustralya’ya göç ve Çin dili bulunmaktadır. Yayınlanmış eserleri arasında dört monograf ile sayısız kitap bölümü ve makale yer almaktadır. Kitaplarından biri, Gao Köyü: Modern Çin’de Kırsal Yaşam [Gao Village: Rural Life in Modern China], geldiği köyü konu alan bir alan araştırmasıdır. Son kitabı olan Çin’in Geçmişi İçin Mücadele: Mao ve Kültür Devrimi’nde [The Battle for China’s Past: Mao and the Cultural Revolution] ise Mao dönemi ve Kültür Devrimi’ni yeniden değerlendirmektedir.

“Mao, Çin’in kolayca dünyadaki egemen kapitalist sistemin dümen suyuna girebileceğinin farkındaydı ve bu anlamda Kültür Devrimi, Mao’nun Çin’in kapitalizmin yörüngesine kaymasını önlemek için başlattığı son, cüretkâr ve umutsuz girişimin adıydı. (…) [T]arih, Deng’in yeminlerinin aksine Kültür Devrimi kararına karşı çıktığını kanıtlamaktadır. Mao’nun Deng Xiaoping’e atıfla derin bir of çekip umutsuzca ifade ettiği üzere, ‘Kapitalist yolcu hâlâ kapitalist yolda yürümeye devam etmektedir. [O,] karara asla karşı çıkmadığını söylüyor! Güvenilmezdir.’ Deng gerçekten de kapitalizmi yeniden inşa edecek; onun başını çektiği ‘Çin’e özgü sosyalizm’, pek çok gelişmiş kapitalist ülkedekinden bile daha pervasız olacaktı.

Mao Kültür Devrimi’ni niçin başlatmıştır? Mao’ya göre mesele, Çin’in hangi yolu seçeceğidir: Çin sosyalizm yolunda mı ilerleyecektir, yoksa kapitalizm yoluna mı sapacaktır? 1965 yılında, Kültür Devrimi’nden ancak bir yıl kadar önce Mao, gerilla savaşını başlattığı yer olan Jinggangshan’a bir ziyarette bulundu. Jinggangshan’a yapılan bu simgesel ziyaret, Mao’nun kafasında Çin için yeni bir başlangıç tasarladığını apaçık ortaya koymaktaydı. Jinggangshan ziyareti sırasında, bazı nadir anlarda Mao, çevresindekilere, kolektifleştirmenin Çin sosyalizmi için niçin hayati öneme sahip olduğunu düşündüğünü açıkladı. Bu, Mao ile Liu Shaoqi’nin ayrıldığı noktalardan bir tanesiydi. Altını çizmek gerekir ki Mao sonrası önderlik, sosyalizmden kapitalizme geçişi öngören sözde reformlarına, Çin kırsalındaki kolektiflere dayalı sistemi dağıtarak başlayacaktı…”

– Mobo Gao